2023. január 1., vasárnap

Krémes lencsefőzelék (húslé nélkül)

Eredeti publikálás: 2022. január 6.

A kialakult eltűnésem után az új évbe érve eljött az idő valamivel életjelt adnom magamról. 2021-ben egymásra épülve sok olyan kellemetlenség történt velem, ami kizökkentett a saját életvitelemből. Példának okáért párommal, nyaralásokkal, családtagokkal is gondok adódtak. Egyik gond épült a másikra és kezdtem elveszni a sötétben. Elkezdtem akaratlanul is háttérbe szorítani magamat család kisegítésével és más elfoglaltságokkal, amivel sajnos szó szerint valamennyire az egész eddigi lényem is háttérbe szorult. (Koronához semmi köze a dolgoknak.) Az eddigi sűrű kritikaírások még lapulnak kis ideig, de egyelőre kisebb évindító kárpótlást hoztam egy ünnepi ételből kialakított sajátos változattal. Ugyan pont kifelé tartunk az ünnepi időszakból, de soha nem késő megosztani egymással az újdonságokat. ^^ Ez a recept úgy alakult ki, hogy anyum lábával történt egy kis baleset és decemberben kénytelen voltam saját szakállra teljesen átvenni a stafétát. Méghozzá úgy, hogy igazából főzelékeket soha nem főztem a rántás miatt. S most a szükség nagy úrrá vált. Szerencsére könnyen belerázódtam és már háromszor főztem sikeresen főzeléket finoman. Na jó, második eset után zöldbab elsőre tönkrement valamitől. De utána újra nekilátva az is isteni lett. :D A lencsém esete pedig azért különleges, ugyanis anyum nélkül én nem készítettem sonkával főtt húslevet és teljesen saját ötletekkel álltam neki. Amiből mégis kb. ugyanolyan jó főzelék sikerült és én lepődtem meg a legjobban. :-) Nincs más, mint lássuk a saját lencsefőzelékem elkészítési fortélyait. ^^

 

Hozzávalók kb. 4-5 adaghoz:
- 500 g. lencse,
- 2 babérlevél,
- 1 leveskocka tetszőleges íz szerint,

- ételízesítő por ízlés szerint,
- 1 evőkanálnyi nádcukor vagy kristálycukor,
- 2 evőkanálnyi kókuszzsír* vagy egyéb növényi olaj,

- 2-3 cseppnyi fokhagyma-krém,
- 3 evőkanálnyi barna liszt,
- 1 teáskanálnyi őrölt pirospaprika,
- fél deci főzőtejszín vagy tej.

 

Elkészítés

Fél kilós csomagolású hagyományos lencsét még a tényleges készítés előtt beáztatunk legalább egy éjszakára vagy akár egy teljes napra. Ezt követően főzés kezdetekor leszűrjük, egy fazékban ellepve feltöltjük tiszta vízzel, és feltesszük forrni. Figyelem! Zöld lencsét nem szabad hosszú időre beáztatni, mert szétmállik!
Hozzáteszünk a lencséhez két babérlevelet, egy tetszőleges ízesítésű leveskockát - akár egymástól különbözve, ízlés szerint meghintve - 1 evőkanálnyinál mégsem több - Vegetát vagy bármilyen ételízesítő port, és 1 evőkanálnyi cukrot. Én kizárólag nádcukorral dolgozok. Leveskockával kapcsolatban erőleves kocka vagy marhahús kocka jól helyettesítheti a klasszikus recept füstölt levét. A többi főzeléknél mindig erőleves kockát használok, lencsénél előfordul füstölt kocka használata.
Amikor az alaplé forr és megpuhul a lencse, elkészítjük a rántást. Feltesszük lassú tűzre az olajat kb. 2-3 cseppnyi fokhagyma-krémmel vagy akár hagyma pirításával. Az olajhoz hozzáadagolunk 2 evőkanálnyi barna lisztet, sűrűsödő állapotában csomómentes zsemleszínűre kevergetjük, a tűzről leemelve hozzákeverünk 1 kiskanálnyi őrölt pirospaprikát, valamint az alapléből merítünk belőle és még utoljára masszás állapothoz jól elkeverjük. A rántásunkat különböző módszerek közül választva lassan belekeverjük a lencséhez, én szitát helyezek a fazékba és azzal keverem bele a rántást. A rántással egyszerre vagy a felkeverés után lehet belelöttyinteni a tejterméket, s azzal krémesre keverjük az ételünket. Eredetileg főzőtejszínnel készítettem. Ezzel elkészül az ünnepi főzelék kicsit másképpen és mégis egyszerűen.

Ha valaki szereti a lencsefőzeléket és az ünnepi időszakon kívül is szívesen fogyasztaná, bármikor bátran próbálkozhat többféleképpen elkészíteni. Szabadon fogyasztható hozzá bármilyen hús, rántott párizsi, rántott sajt, és például a kisütött paníros "Pufóka" is. :-) ^^

*Tapasztalataim szerint egyedül a lencsével jól működik a kókuszzsír, más főzeléket étolajjal készítek. Próbáltam szőlőolajjal is, de alkalmatlan. Egyébként kókuszzsírral rendszeresen sülteket készítek, így például a főzelékekhez is.

 

Ami pedig engem illet és a blogot érinti: semmiképpen nem szeretnék elfelejtkezni róla, két könyvkritikával muszáj volna érkeznem valamikor, egyikük igazából régóta húzódik már, s remélhetően egyszer majd visszarázódhatok a saját ritmusomba. De jelenleg átmenetileg szünetelek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

40 nyári nap

A Random után újra egy szóló regényt kaptunk Laurától és ezúttal teljesen új oldalát mutatta meg. Előzetes bejelentést nyújtott is róla Laur...